1. IB congres

Mail: wil je me bellen? We maken een belafspraak. Daarna ben ik spreker op 4 congressen voor IB-ers over passend onderwijs.

We plannen een voorgesprek. De organisator, een ib-expert en ik. Hoe gaat het met de intern begeleiders? Is hun taak anders nu er passend onderwijs wordt ingevoerd? En dat passend onderwijs? Past het? Knelt het?

Natuurlijk knelt het.

Tandem

Door mijn werk als docent, adviseur en onderzoeker spreek ik regelmatig mensen binnen het onderwijs. Een aantal ken ik al jaren. Ze houden me op de hoogte. Ze informeren me als ik vragen heb.

Het is tijd voor twee koppen koffie en een second opinion over het invoeren van passend onderwijs. Het gesprek is zowel ernstig als ontspannen. De zon schijnt.

– Het wordt echt een hele klus. Niet alleen hier. Overal. Als je een cursus zou kunnen maken over de samenwerking van mij en mijn ib-er, als sturend en inspirerend tandem, kom ik absoluut!

Een inspirerend tandem?

Ik laat het me uitleggen. Succesvol passend onderwijs invoeren, is mogelijk als de schoolleider en de intern begeleider zeer nauw samenwerken. Anders is het niet van de grond te krijgen. Aldus mijn gesprekspartner.

Dus – schoolleider en IB-er moeten een tandem zijn?

– Ja, een sterk tandem.

Ze heeft jarenlang lesgegeven, daarna veel ervaring opgedaan als intern begeleider. Sinds anderhalf jaar is ze schoolleider en Master Learning and Innovation. Ze weet waarover ze spreekt.

Opzij, opzij

Ik onthoud de tandem.

Voorop iemand die stuurt. Achterop iemand die de vaart erin houdt. Voorop de schoolleider, kent de omstandigheden, heeft een route uitgezet, weet de weg. Achterop de Master SEN.

tandem

Samen alert op obstakels en valkuilen.

Mariniers

Op school zijn het de leraren die werken – bij tijden ook strijden – in de eerste lijn.

Werkdagen variëren van ontspannen, geroutineerd, tot zwaar en bizar. Ze weten er bij tegenwind vaak het beste van te maken. Lees daar de leraar/columnisten maar op na. Op veel scholen verdienen de leraren de eretitel ‘mariniers’.

– Mariniers, hmm?

Zet ze voor een pittige klus, scherm ze af van onzin en randzaken, geef ze de juiste middelen en de juiste instructies, geef ze rustmomenten, inspireer ze, laat merken dat je om ze geeft – en zij knappen het zware werk op.

Met de juiste ondersteuning realiseren ze passend onderwijs.

What’s next

Het IB-congres over passend onderwijs is afgelopen. De praktijk van het passend onderwijs gaat uiteraard door. Dit IB-blog ook.

Voel je – ook als je het congres niet bezocht – vrij om deze en de volgende bijdragen aan te vullen. Wil je meer lezen over de rol van ib-er en schoolleider in passend onderwijs?

Blijf dit blog volgen.

Foto tandem: Wikipedia, Creative Commons

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *