3. Het tweede compartiment

Stel je drie compartimenten voor.

In het eerste compartiment zit passend onderwijs. Dit wordt aangeboden door leraren – mariniers, blog 1 – aan leerlingen.

In het tweede compartiment tref je de ondersteuning van de leraren in het eerste compartiment. Een cruciale taak. In handen van schoolleider en intern begeleider.

In het derde compartiment? De bestuurlijke ondersteuning van een groep scholen van gelijke signatuur. Gewaarborgd door bestuurders en hun staf.

Aantrekkingskracht

Het eerste compartiment is sexy en aantrekkelijk. Daar bevinden zich leuke, levendige types. Kleuters, boefjes, je buurkinderen misschien, kleine en grote talenten, tikkertje en trefbalpelers, beginnende pubers.

En ook een aantal leerlingen voor wie leren niet vanzelfsprekend is. Die doen ook mee.

Holland’s got talent.

Gevalletje verdringing

Voor een leraar is werken in deze eerste lijn vaak een bewuste keus.

Er is ook een groep volwassenen die nadrukkelijk niet in de eerste lijn werkt, maar zichzelf graag opdringt om erover te praten.

Ik doel op een vijfde colonne van betweters, onder wie ministers, staatssecretarissen, kamerleden, journalisten, columnisten, talkshow-gasten, trendwatchers, zombies op sociale media en Maurice de Hond.

Aangetrokken door de vitaliteit van het eerste compartiment gluren ze door de ramen naar binnen. Naar alle boefjes, talentjes en ook naar leerlingen voor wie leren niet vanzelfsprekend is.

En ze vertellen graag – ‘Nu we er toch zijn’ – dat het beter moet.

Gezaghebbend tegengas

Uiteraard is het niet de taak van leraren om zich verstaanbaar te maken boven pretentieus gekwetter, knallen van proefballonnetjes en ijdel amateurisme.

Ook van schoolleider en intern begeleider kun je dat niet verwachten.

Als het gewauwel zich structureel voordoet – wat het geval is, lees de krant, kijk tv – zijn onderwijsbestuurders de aangewezen partij om intelligent weerwoord te geven.

Zie daar het belang van het derde compartiment.

School als broedplaats

Het is de kerntaak van leraren – eerste compartiment – om iedere leerling lekker te laten leren. De kerntaak van schoolleider en intern begeleider – tweede compartiment – is om iedere leraar prettig te laten werken.

Waar dit duurzaam het geval is, is sprake van een school als broedplaats voor prettig werken en lekker leren. Nog niet alle scholen zijn daar aangekomen. Logisch. Er is sprake van een transitie.

De meeste scholen zijn hard op weg. Die laten zich niet opjagen, willen niet – blog 2 – over de kop te slaan.

It’s in the air

Werk eerst aan een klimaat waarbinnen iedere leraar prettig kan werken. Dat is de beste basis voor een klimaat waarin iedere leerling lekker kan leren.

Eerst de leraren. Dan hun leerlingen. Zie instructie.

in the air

Wil je goed passend onderwijs? Dan spelen schoolleider en intern begeleider daarin een onmisbare rol.

Zie daar het belang van het tweede compartiment.

What’s next

Lees hier het rapport van een betrokken buitenstaander. Kinderombudsman Marc Dullaert.

Beeldfragment: Helga Kos, Amsterdam

Benieuwd? Blijf dit blog volgen.

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *