7. Samenvatting IB-blog 1/6

Na zes artikelen over het invoeren van passend onderwijs, volgt een samenvatting. Als tussenstop, inclusief tips.

Passend onderwijs. Past het al? Of knelt het nog? Scholen onderscheiden zich in hun beperkingen en mogelijkheden. Ook scholen in hetzelfde postcodegebied.

Daarom is passend onderwijs hier dichterbij dan daar. Wat overal hetzelfde is: de behoefte aan een zelfbewust en inspirerend tandem.

It’s in the air

Eerst zorgen voor volwassenen voor zichzelf. Vervolgens kunnen ze zorgen voor de kinderen aan boord. In de luchtvaart is deze volgorde vanzelfsprekend. Onderwijs kan daarvan leren.

in the air

Zorg eerst goed voor de leraren. Zorg van daaruit goed voor de leerlingen. Waar die volgorde wordt omgekeerd zien we superscholen, waar leerlingen goed scoren en leraren omvallen.

Een kansrijk team

Kerntaak van het team? Passend onderwijs bieden aan iedere leerling. Ook aan de leerlingen voor wie leren niet vanzelfsprekend is.

Om dit werk goed uit te voeren is op iedere school teamspirit, discipline en ruimte voor goede gesprekken nodig. Op die basis, op die grondverf, kan de inzet van een team effectief worden.

hechtingslaag voor passend onderwijs

Daarom maakt een inspirerend tandem tijd vrij om oude, verwaarloosde lagen uit het verleden te verwijderen. Zodat op een schone ondergrond een nieuwe hechtingslaag kan worden aangebracht.

Zo’n hechtingslaag van teamspirit, discipline, ruimte voor goede gesprekken, maakt het tandem gezaghebbend en het team kansrijk

Vreemde types

De eerste lijn van het onderwijs, waar leraren prettig werken en leerlingen lekker leren, trekt vreemde types aan. Externe bemoeials die zonder daartoe uitgenodigd te zijn, de koers van school en onderwijs willen verleggen.

hackers

Staat er zo’n wolf in schaapskleren voor de deur? Met ‘an offer you cannot refuse’? Kruip niet weg in de klok. Duik niet onder het bed. Geef rustig, duidelijk en welbespraakt tegengas.

Drie compartimenten

Tegen deze bemoeials kan het onderwijs trouwens een goede verdedigingslinie aanleggen. Deze bestaat uit drie compartimenten die onderling goed verbonden zijn.

  1. Bestuurders zijn verantwoordelijk voor een optimale ondersteuning van deze en andere scholen.
  2. Tandem is verantwoordelijk voor een prima draaiend team in dit dorp, deze wijk.
  3. Team is verantwoordelijkheid voor passend onderwijs voor iedere leerling.

In dit afweersysteem kent ieder zijn rol, taak en plaats. En het werkt bovendien tegen de waan van de dag.

Tips
  • Zorg voor frisse, aantrekkelijke schoolcultuur.
  • Laat leraren prettig werken, zodat leerlingen lekker kunnen leren.
  • Scherm het team goed af van externe bemoeials en de waan van de dag.
  • Bewaak een duidelijke scheiding tussen organisatie-, school- en onderwijsontwikkeling.
  • Claim als tandem een meerderheidsaandeel in de schoolontwikkeling.
  • Bied leraren een meerderheidsaandeel onderwijsontwikkeling.

Afbeelding: https://pixabay.com

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *