4. Vervuild, soms overbelast

Niemand vraagt teamleiders om regels. Taxichauffeurs vragen er hun baas niet om. Studenten vragen ze ook niet aan docenten. Toch zijn de regels er.

Regels komen niet uit de lucht vallen. Ze komen van een ander: van iemand die er belang bij heeft, die de handigheid heeft ze op te stellen, plus de macht ze door te voeren en te handhaven. Werknemer zijn, voor iemand taken uitvoeren, ingekaderd door een handvol spelregels, is dat erg?

Ja? Nee?

Als de werkgever / teamleider / regelmaker zich bewust is van het feit dat tussen goede regels af en toe een foute regel het systeem wordt ingerommeld – dan is het niet erg.

Mensenwerk

Regels maken is mensenwerk. Een foute regel is zomaar ingevoerd. En dat kan tot serieuze frustraties leiden als men aanneemt dat de regels ‘for ever and ever’ zijn vastgelegd. Gelatenheid en passiviteit kunnen daarmee de organisatie binnensluipen.

– Zo is het hier geregeld, wen er maar aan.

Waar zo gedacht wordt kan een overschot aan foute en ongeldige regels het regelsysteem gaan vervuilen en overbelasten. En dat kan verhoudingen verstoren en prestaties onderuit halen.

regels vervuild overbelast

The Times They Are a-Changin’

De ene dag heb je een regel die goed werkt. Kort daarna is daarvan de houdbaarheidsdatum verstreken. En een tijd lang is er niemand die het door heeft. Dat kan gebeuren.

Nadat twee vliegtuigen twee torens binnenvlogen in New York, waren sommige MBO-studenten, van wie verwacht werd zelf een stageplaats te regelen, van de ene op de andere dag nergens meer welkom. Omdat hun naam en uiterlijk vreemd waren. Vreemder dan een paar weken daarvoor.

Je eigen stage regelen was goed geregeld. En de opleiding was er trots op. Het liep uitstekend. En op een dag werd de regel onwerkbaar.

– Wij vonden die jongens gewoon lui, zeiden twee docenten, en zij vonden ons stomvervelend. De tijd was veranderd. We hadden het niet door. Na een paar maanden werd de regel aangepast. En het regelsysteem weer up to date.

Fout, verouderd en de rest

Af en toe moet de bezem er door. Let bij het opschonen van het regelsysteem op:

  • Foute regels
  • Regels uit angst
  • Verouderde regels
  • Regels gemaakt voor lastige types
  • Regels gemaakt uit beleidsijver (bureaucratie)
  • Tot communicatie verplichtende regels (praatplicht)
What’s next?

Kijk naar de regels op je eigen werk/opleiding. Is er een speciale trend waar te nemen? Veel regels uit angst? Een bureaucratische overdaad? Wat zijn daarvan de gevolgen: in één alinea uitgedrukt?

Meer regelkennis? Blijf dit blog volgen.

Beeld: Helga Kos

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *