20. Regeldruk: pushed to the limit

Sommige leidinggevenden begrijpen het niet. Gaan ze eenmaal regels maken, dan houden ze niet meer op. Op hun beeldscherm verschijnt een almaar uitdijend, uiteindelijk corpulent regelsysteem.

Onder dit stapelen van regel op regel, kan de betrokkenheid van goed opgeleide teamleden bezwijken.

Regel-obesitas verandert een uitdagende baan in een McJob.

Ernstig overgewicht

Ooit kreeg ik een map in handen gedrukt. Vele tientallen pagina’s met regels. Opgesteld door iemand die duidelijk dol was op regelen en voorschrijven. Het was op een school waar de verantwoordelijke regelmaker-teamleider kort daarvoor vertrokken was.

Een willekeurig greep uit die bewuste map?

  • Een kwartier voor aanvang van de lessen op school zijn.
  • ’s Ochtends en ’s middags 5 minuten voordat de bel gaat in de klas zijn.
  • Aanwezigheidsplicht: 
Maandag en donderdag van 8.15 uur tot 16.30 uur. 
Dinsdag van 8.15 uur tot 17.15 uur.
 Woensdag van 8.15 uur tot 13.30 uur. 
Vrijdag van 8.15 uur tot 16.00 uur.
  • Naambordje bij de ingang verzetten als je binnenkomt of weggaat.
  • De laatste sluit de deuren, controleert het kopieerapparaat, de lampen in de toiletten en zet het alarm aan.
  • Laat elke dag je klas netjes achter!

My-picture-went-away-forever-08-Helga-Kos-808-720x1030

  • Als je lokaal gepoetst wordt, zet dan de stoelen op tafel, maak de bovenkant van de kasten en de vensterbanken leeg.
  • Zorg dat de kinderen 15 minuten na tijd het pand hebben verlaten, in verband met busvervoer. In gevallen dat het anders gebeurt even de ouders bellen.
  • Elke dag absentielijst invullen.
  • Op tijd beginnen en stoppen met de lessen.
  • Wees als leerkracht in alles een voorbeeld voor de kinderen. (taalgebruik, omgang, beleefdheid, netheid)
  • Zet op tijd een raam open in je klas. Zorg ervoor dat je alle spullen terugzet op de plek waar je ze hebt gehaald.
  • Laat nooit boodschappen door kinderen doen, doe dit zelf.
  • Als je iets meegeeft aan de kinderen wat van school is, moet het in een plastic tasje.
  • Niet snoepen in de klas.
  • Geen petten, telefoons, knikkers, plaatjes in de klas.
  • Na gebruik van het toilet handen wassen en wc netjes houden.
  • Zorg dat er iedere woensdag het laatste nieuws uit je groep op de website staat.
  • Dit stukje moet voorzien zijn van een datum.
  • Iedere maand je eigen groepspagina opschonen.
  • Foto’ s alleen op de website plaatsen als daarvoor toestemming is gegeven door de ouders.
  • Geen persoonlijke gegevens vernoemen bij de foto’s.
  • Laat geen kinderen spullen uit het voorraadhok pakken.
  • Laat geen kopjes in de school achter, maar plaats ze zelf in de afwasmachine.
  • Notulen van de vergadering binnen een week klaar hebben.
  • Oud papier in de blauwe container.

En zo waren er nog veel meer regels.

Micromanagement

Het is een schoolvoorbeeld van enkele jaren geleden. Maar absoluut niet achterhaald. Er bestaat inmiddels een frisse term voor deze vorm van overbelasting van medewerkers: micromanagement.

Met een regel maak je een eind aan oeverloos gediscussieer (zie blog 8). Met 7 regels moeten teamleden zich schikken in 7 aspecten die ‘moeten’. In de praktijk is dat werkbaar.

Komt een teamleider met 7 x 7 x 7 regels? Dan wordt een limiet overschreden.

Autistiform gedrag

Net als een jongen met autisme, leeft een teamleider/regelmaker die krampachtig structureert in een wereld die hij niet begrijpt.

Wat hij goed ziet, is dat het gedrag van teamleden niet tot in detail voorspelbaar is. Als zijn antwoord daarop micromanagement is, dan gaat het mis. Wat hem ontbreekt, is het inzicht dat complexiteit in deze tijd de norm is.

En dat die complexiteit niet meer zal verdwijnen.

Ernstige schade

Uitputtend vastleggen wat & hoe, waar & wanneer, waarom & binnen welk tijdsbestek een taak moet worden uitgevoerd, zal vaak worden ervaren als dwingend, kleinerend, vernederend.

Micromanagement kan ernstige schade toebrengen aan de relatie met de teamleden. Denk aan hun plezier, binding, toewijding, authenticiteit, flexibiliteit, ambitie, loyaliteit, goodwill, autonomie, motivatie, vertrouwen, incasseringsvermogen, bereidheid tot zelfreflectie, innovatieve inbreng.

Wat is het gevolg?

Ambitieuze en flexibele mensen vertrekken zo snel ze kunnen. Wie overblijft gedraagt zich als een brave, nijvere  klerk.

En de laatste doet het licht uit.

Fit en bekwaam

Ben je als teamleider fit en bekwaam? Heb je vertrouwen in de mensen met wie je werkt? Ben je niet bang van complexiteit? Dan heb je voldoende aan het opstellen van zeven regels.

Dat is jaloers makend slank en vooral werkbaar. Recent voorbeeld? Een werkgever maakt regels voor zijn teamleiders …

Alle teamleiders die voor ons werken:

  1. Zijn op de hoogte
  2. Werken doelgericht
  3. Durven besluiten te nemen
  4. Denken en organiseren vooruit
  5. Weten wat ze in hun team willen zien
  6. Zijn volledig in hun communicatie
  7. Halen de weerhaken eruit

De boodschap van de werkgever? Probeer binnen dit speelveld je werk uit te voeren. Een fout maken mag. Gaat het mis? Bespreek het met me, voor het een eigen leven gaat leiden.

Het is uiteraard maatwerk. De teamleiders hebben meegedacht over de definitieve versie. Binnen twaalf maanden volgt een update.

What’s next

Meer weten? Blijf dit blog volgen.

Beeld: Helga Kos

 

Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Share on Facebook

One Comment on “20. Regeldruk: pushed to the limit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *